Volgens Wikipedia, (maar ook op websites van Rotterdam zelf) staat dat Rotterdam sinds 2004 niet meer de grootste is ter wereld. Ze zijn voorbij gestevend door havens in China en Singapore. De grootte van een haven wordt gemeten in termen van overslag (hoeveel ton wordt er via de haven verscheept). Nu krijgt Rotterdam er in 2013 de Maasvlakte bij. Dit moet de haven weer een beetje groter maken. Maar de vraag is of ze eerste zullen worden. Het doet er miesschien ook niet toe. Het is meer van emotionele aard voor de Rotterdammer, omdat ze 40 jaar de grootste zijn geweest. Ze blijven veruit de grootste binnen Europa. Kennelijk is dit belangrijk voor de Rotterdammer. Ze zetten zichzelf op de kaart als wereldstad, mede doordat ze een wereldhaven zijn. Die wereldhaven blijft het natuurlijk hebben.
Nu is er de vraag of het interessanter is om mijn onderzoek te doen in dit nieuwe gedeelte. Een gedeelte waar het belang van dat de haven groter wordt aan de orde van de dag is en waar ook tijdsdruk achter zit. Of juist in de Oude Havens, meer bij en in Rotterdam zelf, zodat de (geografische) link met Rotterdam ook makkelijker gelegd kan worden in de film. Dit ga ik volgende week onderzoeken door een dagje met de auto op pad te gaan (zonder is het niet echt te doen). Ik kan in elk geval naar Futureland, een informatiecentrum over de Maasvlakte2, waar ik ook de documentaire 'op z'n hollands' kan aanschaffen (http://www.maasvlakte2.com/nl/index/show/id/283/Documentaire+Op+z’n+Hollands) en naar het havenmuseum in het centrum van Rotterdam. Het laatste ligt ook bij het havengebouw. Tevens denk ik dat het wijs is om al naar een paar overslagbedrijven te gaan, of andere bedrijven. Iets in de trend van Stork of China Shipping Agency (http://rotterdam.watertalent.nl/nl/werkgevers/461996). De laatste is interessant omdat juist de havens in China Rotterdam voorbij zijn gestevend en hier zowel veel Nederlanders als Chinezen werken, met als voertaal Engels. Ivm mijn onderwerp zou het juist interessant kunnen zijn omdat de Chinezen misschien heel anders denken over winst, efficientie, werktijd en privetijd dan de Nederlanders. Misschien hebben wij ook een strengere arbo-wet en andere regels over legale werktijden dan in China. Aan de andere kant kan dit ook weer een complicerende factor zijn.
Tenslotte is een laatste overweging voor het bedrijf waar ik uiteindelijk onderzoek zal doen ook of ik niet een bedrijf moet hebben met juist een paar rasechte Rotterdammers. Zodat de binding met de stad ook naar voren kont, eventueel zelfs via een voorbeeld van een generatie havenarbeiders, bijvoorbeeld de ouders. (dit laatste is overigens wel waarom ik persoonlijk de Rotterdamse haven interessanter vindt dan de Amsterdamse)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten